arrow_drop_up arrow_drop_down
21 maart 2019 

De behoefte aan controle loslaten is niet moeilijk.

Hoezo is het niet moeilijk om de behoefte aan controle los te laten?

Veel mensen voelen het de hele dag. Dat vervelende scherpe gevoel. Als ik niet…. dan….

Probeer je eerst eens bewust te worden dat je graag controle wilt hebben. Over iets, iemand, het weer, het verleden, de toekomst. En het voornaamste wat je zult voelen is dat je die controle op dit moment niet hebt. En daarom wil je het hebben. Dat gevoel is niet moeilijk te herkennen.

Wanneer wil je nu controle hebben? Bijvoorbeeld als je naar de tandarts gaat. Of als je gaat trouwen, dat het dan mooi weer is. Of over je dochter die net op kamers is gegaan… En dat gevoel (die behoefte aan controle) voelt hard en pusherig, scherp en onaangenaam. Sommige mensen voelen de hele dag die behoefte aan controle en die behoefte om dingen te veranderen en dat maakt vaak dat je je enthousiasme verliest, je vertrouwen en je flow.

Er zijn eigenlijk verschillende manieren om ernaar te kijken.

1. Je voelt je in controle (rustig, vol vertrouwen) Dus bijvoorbeeld zoals de piloot, die (bijna) altijd in controle is, kalm, zeker van zijn zaak. Hij weet wat hij aan het doen is, er is geen behoefte aan controle want het is niet voor niets dat een piloot pas mag vliegen na een bepaalde hoeveelheid vlieguren. Hij weet wat hij doet. Hier is geen behoefte aan controle. Hier is sprake van in controle zijn. Rustig en zeker van zijn zaak. Iemand die weet wat hij doet, goed beslagen ten ijs komt, zeker is van zijn zaak. Rustig, kalm.

 

2. Het voelt alsof je geen controle hebt en dat je het wel zou moeten hebben (angstig gevoel, paniekerig, gevoel van tekort, scherp gevoel) Veel mensen voelen zich dagelijks zo. Als ik niet dit of dat doe dan loopt alles mis. Ik voel me overgeleverd en heb geen vertrouwen en ik wil met man en macht controle hebben. Als ik geen controle heb dan gaat alles mis. Donkere gedachten en voorbereiden op het ergste…

3. Je hoeft geen controle te hebben, je geeft je over (ook hier voel je je rustig en heb je vertrouwen) En dit is niet alleen zoals op het plaatje, dat je lekker op vakantie bent, alles is geregeld en onder controle. Nee dit is hoe je je altijd kunt voelen! Je geeft je over aan het moment en wanneer er controle nodig is (bijvoorbeeld als je iemand de straat op ziet rennen en er komt een vrachtauto aan) dan ben je zo ontspannen en aanwezig in het moment zelf dat je weet wat je moet doen. Al je energie bundelt zich en je springt naar voren en redt een leven. Okay, een extreme situatie maar wel een die ik zelf heb ervaren, eerstehands, bel maar als je het hele verhaal wilt horen!

Zou je de behoefte aan controle los kunnen laten?

We hebben het hier in dit artikel over het tweede plaatje. Dat permanente gevoel dat je geen controle over je leven hebt als je niet … en dan volgt er een hele reeks van zaken. Bijvoorbeeld controle willen hebben over andermans leven (vaak dat van je kinderen of je partner) of over de uitkomst van een gesprek of een project. En waar we het hier over hebben is dus niet controle op zich maar de behoefte er aan. Het gevoel van tekort. Die spanning en anticipatie dat je geen controle hebt.

Die behoefte aan controle voelt als het tegenovergestelde van in controle zijn. Wanneer je leert om die behoefte aan controle te herkennen (scherp vervelend gevoel) en los te laten dan is vaak de beloning een gevoel van rust en in controle zijn. Een gevoel van vertrouwen.

Dus als je de behoefte aan controle loslaat dan komt er een gevoel van ‘in controle zijn’ voor in de plaats? Inderdaad. Probeer het maar eens.

Probeer eens deze oefening

  1. Denk eens aan iets waar je graag controle over wilt hebben. Neem gewoon het eerste dat er naar boven komt.
  2. Kan je dat gevoel eens even er helemaal laten zijn? Even gewoon tolereren, toelaten, verwelkomen.
  3. En zou je die angst dat je hier geen controle over hebt, los kunnen laten, alleen voor dit moment, zo goed als je kunt?
  4. En ben je bereid om die behoefte aan controle, dat gevoel van tekort, los te laten als een experiment?
  5. Wanneer laat je het los?

Doe dit eens een paar rondjes. Soms komt alsmaar hetzelfde ‘ding’ naar de oppervlakte waar je controle over zou willen hebben. We hebben allemaal zo onze favoriete onderwerpen. Merk het gewoon op en blijf die behoefte aan controle loslaten.

Het is maar een concept, een patroon waarvan je dacht dat het waar was.

En telkens aan het eind adem je het rustige gevoel in van in controle zijn. Dat alles al onder controle is. Dat het goed is. Dat er NU niets hoeft te veranderen. En als het beter voor jou werkt dan kan je ook tegen jezelf zeggen : ik heb geen controle nodig want ik kan vertrouwen dat alles vanzelf gaat en dat het goed is.

Hoe werkt dat dan in de dagelijkse praktijk?

Moet je je dan niet voorbereiden op je gesprek of project of wat het dan ook is waar je zo graag die controle over wilt hebben? Ja natuurlijk wel. Je bereidt je voor op een belangrijk gesprek of een project dat je doet en je doet alles wat nodig is en:

daarna laat je de behoefte los om controle te willen uitoefenen op het resultaat.

Dan geef je het leven zelf de ruimte om zich voor jouw neus af te wikkelen. Dan gebeuren er heel vaak dingen die jij niet had kunnen bedenken (die je dus ook niet onder controle had kunnen hebben) en die vaak heel veel beter, leuker, waardevoller zijn dan toen jij de hele tijd maar bezig was om die uitkomst onder controle te willen hebben. Begin gerust met kleine dingen zodat je langzaam gaat merken dat vertrouwen en loslaten vaak meer oplevert en beter voor je is dan zaken willen controleren.

Geef jezelf de ruimte om die behoefte aan controle te voelen

Wanneer je jezelf de ruimte geeft om die behoefte te voelen en je gaat dan het patroon herkennen, dan laat het eigenlijk al vanzelf een beetje van jou los. Voorheen dacht je misschien je dat je dat scherpe gevoel nodig had om je te beschermen en ook leek het dan of er daadwerkelijk meer controle was over mensen, situaties, onszelf en onze emoties, het verleden enz. Een leugen! Ga nou eens heel rustig die gedachtes, patronen en overtuigingen herkennen en verwelkomen. Dan zou het kunnen dat je je steeds minder gespannen voelt en het zou kunnen dat je meer vertrouwt op het leven zelf en minder op dat vertrouwde maar nare gevoel: de behoefte aan controle.

Controle hebben of controle willen? Welke heb je liever?

Nog een kleine oefening die ook heel goed kan werken:

Voel eens hoe het voelt om helemaal in controle te zijn. Je hebt controle over alles wat je maar kunt bedenken.

En voel nu ook eens hoe het voelt om controle te willen dus je hebt het niet maar je wilt het hebben. Je hebt het nodig.

Switch dan een aantal keren heen en weer tussen deze 2 polen en de uitkomst is misschien wel heel verrassend.

Leuk als je hieronder iets wilt delen over je bevindingen!

 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

E-book "Loslaat tips" GRATIS downloaden?