Emotie op het werk geen taboe meer
Laatst las ik een artikel over emoties als ‘handig gereedschap’, waarmee werkgevers door boos of blij te zijn hun medewerkers kunnen sturen en waarmee politici hun kiezers kunnen beïnvloeden.
Bijzonder hoogleraar sociale psychologie Gerben van Kleef deed er onderzoek naar en schreef er een boek over : “Op het gevoel.” (Hoe we elkaar beïnvloeden met onze emoties).
In zijn boek beschrijft hij zijn theorie, hoe mensen emotie ofwel als informatie gebruiken, ofwel door deze zelfde emotie worden besmet. De kunst is het natuurlijk, als leidinggevende of werkgever om te weten wanneer jouw boosheid kan worden ingezet om mensen te motiveren. Is er teveel stress en te weinig ruimte in de hoofden van je medewerkers dan zal jouw boosheid juist door hen worden overgenomen en niet leiden tot het gewenste resultaat.
Wanneer je in staat bent om de onderliggende behoeftes (bijvoorbeeld de behoefte aan controle) te herkennen en los te laten, kun je je emotie van dat moment gebruiken en inzetten om authentiek, direct en eerlijk jouw boodschap op je collega’s of werknemers over te brengen. Onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat op deze manier werken met emoties de werknemers aanzet tot actie omdat de oprechtheid ervan hen heeft geraakt en zodoende motiverend werkt!
Het leren loslaten van die onderliggende gevoelens is wel een vereiste omdat er anders allerlei andere zaken mee gaan spelen die dan weer een negatieve uitwerking kunnen hebben op je medewerkers.
Stel je bent boos omdat een bepaalde deadline niet is gehaald. Lukt het jou nu om uitsluitend DIE boosheid te gebruiken en om te vormen zonder dat er onderliggende emoties bijkomen? Die emoties komen weliswaar op maar je kunt leren om deze los te laten zonder dat je jezelf en de gevoelens die er op dat moment toe doen tekort doet.
Wil je dit loslaten leren? Het is veel gemakkelijker dan je denkt en na een beetje oefenen gaat het vanzelf. Het mooie is dat je ook onderscheid leert maken tussen het onderdrukken van je emoties en het ‘releasen’. Het één voelt bekend, redelijk beklemmend maar wel vertrouwd. Het andere voelt bevrijdend en geeft direct meer ruimte en ook jouw medewerkers en collega’s merken het verschil en reageren nu ook niet meer ‘onbewust’ op jou af noch hoeven zij zich ter verdediging voor jou af te sluiten.
Ga de komende tijd eens kijken naar je boosheid, irritatie of frustratie die op het werk naar boven komt. En check of er andere zaken onder liggen of meespelen (misschien iets vervelends gebeurd vorige week thuis? Een zieke vader of een puberkind waar je je zorgen over maakt…?)
Hiermee omgaan is een hele kunst maar het is heel goed te leren!
Het begint immers met bewustwording, je wordt je bewust dat je boosheid een lading heeft en op het moment dat je dat bewustzijn hebt kan je het ook loslaten. Dan is er puur nog de emotie die van dat moment is en die kan je dan ook op dat moment gebruiken. Dat zal in alle gevallen goed worden opgepakt door je collega’s/medewerkers!
Meer weten over loslaten/releasen, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.