Topman overspannen? Mondje dicht

Zo luidt een artikel in de NRC van een tijdje geleden.

Na lezing weet ik het wel weer heel zeker:  meer dan ooit ligt de burn- out op de loer, meer dan ooit zijn met name CEO’s, managers en entrepreneurs de pineut.

Van alle kanten worden ze aangevallen en juist in deze tijd komt er veel druk te staan op deze groep hoge bomen.

Het omvallen van een echte Topman zoals Joop van den Ende (burn-out in 1999) daar krijgen we niet vaak details van te horen maar uiteraard komt dat heel regelmatig voor! Vaker echter komt er dan een ANDER verhaal naar buiten, een tia of kanker is nog steeds meer geaccepteerd dan iets ‘psychisch’ als een burn-out.

Maar waarom haal ik het aan op mijn blog?

Omdat een burn-out onmogelijk wordt wanneer je in staat bent om op tijd te voelen wat er aan de hand is. Om op tijd de tekenen te herkennen en vervolgens te erkennen en dan de actie te ondernemen die nodig is om niet volledig op te branden.

Roofbouw plegen op jezelf, ik zie het heel wat mensen om me heen doen, alles is altijd belangrijker dan die ene rustige maaltijd, belangrijker dan een uurtje wandelen of gewoon een weekend niets doen met een boek thuis. Sommige mensen kijken je verwijtend aan als de suggestie is: ” ga eens een heel weekend lekker niksen, boekje lezen, beetje zwemmen, wandelen.”

De reactie is immer hetzelfde : “Weetje wel hoe belangrijk de dingen zijn die af moeten?” Het één is nog belangrijker dan het ander en niets kan eigenlijk even wachten. Talloze mensen oefenen druk uit op deze persoon ( die meestal iedereen te vriend wil houden, die niemand wil teleurstellen). Niet alleen op het werk, ook thuis. ” Mijn vrouw klaagt ook alsmaar dat ik er niet ben en als ik er ben dat ik dan niet genoeg tijd voor haar heb…..”never_enough_thyme-301x238

Klinkt het bekend in de oren?

Ken je iemand die zo praat? Iemand in je directe omgeving? Je partner, een van je kinderen, een goede vriend? Ja want laat ik er maar duidelijk over zijn. Je herkent hierin meestal niet jezelf!

Of jij misschien wel?

Als je jezelf hierin herkent en je bent al op deze site beland dan zit je goed.

Alles wat nodig is om burn-out te voorkomen kun je leren.

Je kunt leren om te herkennen wanneer het ‘systeem’ een pauze nodig heeft, je kunt leren om je emoties te herkennen en ze te gebruiken ipv ze te onderdrukken (zie mijn blog over emoties op de werkvloer) en nog veel meer.

Vaak moet je leren ‘voelen’, klinkt misschien een beetje soft maar we hebben onszelf zo afgeleerd om de gevoelens te herkennen! Liever gewoon doorgaan, er is niks aan de hand, vertel je jezelf geruststellend. Je vergelijkt jezelf met anderen die misschien NOG wel harder werken en zelfs meer kinderen hebben en een hogere hypotheek. Niet aanstellen.

Dat leren voelen is heel essentieel om de eerste tekenen te gaan herkennen en dan te kiezen om er iets aan te gaan doen.

Alle burn-out klachten hebben te maken met het NIET tijdig herkennen van de signalen. En JUIST gedreven, aktieve en verantwoordelijke mensen met een enorm arbeidsmoraal hebben zichzelf getraind om deze signalen te negeren. Ze vergen veel van zichzelf (vaak ook van anderen) en zijn vaak zeer perfectionistisch. Men is meestal volkomen verrast wanneer zo iemand op een gegeven moment opgebrand is. Niet zien aankomen, hij/zij zelf niet maar de omgeving ook niet.

Leer de tekenen herkennen, erkennen en neem de juiste actie. Behalve de dingen waarvan we allang weten dat ze goed voor ons zijn zoals veel bewegen, tijd nemen om gezond te eten en voldoende nachtrust zijn er wat zaken die je hieraan kunt toevoegen.

Door te leren spanning los te laten ‘on the spot’, wordt er ook meteen minder spanning opgebouwd. Hoef je ook minder je gevoelens te onderdrukken wat  veel beter is voor het systeem. Het is heus niet zo heel ingewikkeld.

 

06 28651801

Speak Your Mind

*