Erger jij je aan je collega’s?

Herken je dat gevoel?

young overworked and overwhelmed businessman in upset face expression holding gun pointing to computer suffering stress in business long hours working concept

Iedere dag weer word je geconfronteerd met iemand waar je niet zelf voor hebt gekozen. Van 9 tot 5 zit zij tegenover jou en je hebt het er maar mee te doen…

Om te overleven heb je binnen in jezelf een systeem opgebouwd zodat je het met haar uithoudt. Dit systeem heet eigenlijk een overlevingsstrategie en zonder dat je het je bewust bent heb je de hele dag je spieren gespannen, de hele dag  heb jij een defensieve houding.  En ondertussen bouwt de stress zich op.

En ook je collega voelt dat (onbewust) en moet zich ook afschermen. Voilà, de vicieuze cirkel.

Misschien een beetje simpel gesteld en kort door de bocht maar op het moment dat je diep gaat ademhalen, denkt aan al die boeken die je hebt gelezen of cursussen die je hebt gedaan om bij jezelf te blijven en om empathisch te zijn en gecompassioneerd, op dat moment gaan sommige cellen weer open en krijgen weer lucht en ruimte. Je denken verandert ter plekke. En als je dat even vol kunt houden, ook bijvoorbeeld TERWIJL je met je collega praat, dan gaat jouw gemoedstoestand veranderen.

En raad eens wat er gebeurt als jij meer ontspannen bent, beter in je vel zit? Op de een of andere magische manier gaat jouw collega zich ook anders gedragen. Zij is net iets minder irritant en het lijkt wel of er minder kritische opmerkingen van haar kant komen. Ook ziet zij er eigenlijk veel liever uit dan de afgelopen weken. Wat is er gebeurd?

Een wetenschappelijke verklaring voor wat hier gebeurt kunnen we horen van Joe Dispenza.

Maar ookal zou je niet geïnteresseerd zijn in die verklaring, we zouden wel deze hele ervaring kunnen verwelkomen. Merk hoe makkelijk het EIGENLIJK is om die ergernis om te zetten in compassie, al is het maar voor een aantal seconden.
Wanneer het jou erg veel moeite kost om dit een aantal seconden te doen, stel jezelf dan de vraag :

Voelt het beter om mij te blijven ergeren (omdat ik nou eenmaal gelijk heb, dit is een verschrikkelijk mens) of voelt het beter om compassie te voelen voor deze collega (ookal vind ik niet meteen dat dat terecht is).

Kijk gewoon eens wat er gebeurt wanneer je dat een paar seconden doet. Als experiment.

Dit kun je leren en het levert je veel meer op dan je je op dit moment kunt voorstellen!

Als je je nog niet hebt geabonneerd op mijn nieuwsbrief zou ik het nu doen. Er komen heel veel oefeningetjes waar je beslist iets aan kunt hebben in de praktijk.

 

 

Comments

  1. admin says:

    Goed blog!

Speak Your Mind

*